Galerie Van de Leur

Galerie Van de Leur is gevestigd in de lange gang van het 18e eeuwse stadspaleis waarin Grand Café Van de Leur en de Meatcave gevestigd zijn. De ingang bevindt zich tegenover de hoofdingang van de renaissancegevel van het Leidse stadhuis aan de Breestraat. Met wisselende exposities van gerenommeerde hedendaagse kunstenaars is dit één van de vele redenen om een bezoek te brengen aan de Breestraat 117.

Tot 1 september is een expositie te zien met werk van Stephane Moine (Parijs) en Jeroen Spijker (Leiden).

Stephane Moine (Parijs), Het haasje zijn…

Zo ver als zijn herinneringen teruggingen was de wereld van de Parijse kunstenaar Stéphane zwart – wit, met af en toe een paar kleuren grijs. Hij verklaart dit door zijn jeugd in de ‘banlieue’ van Parijs.
Als hij denkt aan het binnenste van zijn lichaam, aan zijn zelf, is alles een schaduwspel, de alchemie van zwart en wit. Dit geldt ook voor de buitenkant.

Om op deze manier zichzelf te beleven gaf hem structuur, hij was altijd op jacht naar het licht in gevecht met de schaduwen. Toen hij begon te tekenen als gevolg van deze belevingen, doemden deze fantomen op. Hier zijn ze!
Hierna kwam er kleur in zijn universum. Kleur werkte onthullend en drong overal in door, een gevoel van naaktheid maakte zich van hem meester alsof dromen in een toestand van bewustzijn zich opdringen. Kleur begon te leiden, in de diepte en op een abstract niveau, tot hij zich niet langer naakt voelde.

As far as my memory goes back, the world is black and white, with a few shades of grey here and there….very few, actually…. I was born in the middle of the sixties in the suburbs of Paris, which may explain this strange way of seeing things, or partly anyway…

Just as far as my memory goes back, my own intimacy is black and white…When I picture the interior of my body, the seat of my thoughts, I perceive it as a shadow play. The secret drama pulling the strings of my personality is an alchemy of black and white. Inside, outside, black and white…

This peculiar perception of reality has given me structure for a long time: chasing the light has always been a vital requirement, and being acquainted with the shadows, a deadly need. When I started to draw, inspired by this harrowing exercise, awkward phantoms immediately started to emerge. Here they are…

Then, colour entered into that binary universe. An entirely different story. A tale of nakedness. Far from covering up, as fools believe, colour, on the contrary, unveils. It cuts through depth, like a dream infiltrating consciousness, and it reveals the hidden side of greyish appearances. Colour is the way leading, through depth to abstraction and, even beyond, to vertigo. Colour transformed me. And exposed me.

See for yourself… Black. White. Outside. Inside. My name is Stéphane Moine. Painting is my passion, as it either supports my shaky universe in black and white, like a dark falsework, or lightens the crushing weight of my small world in a sudden vertigo.

Jeroen Spijker (Leiden), Het gedroomde museum

De leermeester van beeldend kunstenaar Jeroen Spijker is Beatus Nijs. Beatus Nijs, die samenwerkte met de Nieuwe Bouwen architect Duiker (Zonnestraal Hilversum) is de leerling van Albertus Gerhard Hulshoff Pol. Piet Mondriaan schilderde soms winters en zomers lang samen met Hulshoff Pol op diens familie landgoed in Oele (Twente). Tijdens deze weken onderging hij belangrijke artistieke invloed van de 10 jaar oudere Piet Mondriaan.

Dit inspirerende gegeven en het 100- jarig bestaan van De Stijl zette Jeroen Spijker aan tot diepgravend onderzoek naar deze beweging. De Stijl ontstond in Leiden, de wortels lagen mede in de Breestraat waar wij nu zijn. De inspiratie leidde tot een serie schilderijen waarbij het museum zelf als een kunstwerk kan worden ervaren. Het museum als een soort hedendaagse kerk, de ‘Stairway to heaven’ als een symbool van hoop en nieuwsgierigheid. Het museum als een plaats van contemplatie, schoonheid, hoop en nieuwsgierigheid naar de gedachten en de geest van andere mensen. Je zult je realiseren dat de kleuren in de schilderijen in harmonie zijn. Jouw ogen zullen naar de ‘Stairway’ gaan en je kunt je laten meevoeren door je eigen fantasie.

 

Jeroen Spijker is a Dutch artist. He is an apprentice of the artist  Beatus Nijs. Beatus Nijs worked with the Nieuwe Bouwen architect Duiker. The teacher of Beatus Nijs is Hulshoff Pol. Hulshoff Pol was a good friend of the 10 years older Piet Mondriaan. He was influenced by Piet Mondriaan when they painted together during summers and winters in Oele, Twente at the estate of Hulshoff Pol.

De Stijl movement was founded in Leiden, in the Breestraat, the same street where we are right now, 100 years ago. Jeroen Spijker explored De Stijl- Movement and the fact that he is part of a special heritage. The paintings of the serie The museum of the dreams are a result of this searching proces. The museum conceived as an artwork itself and the stairway to heaven as a symbole of hope en curiosity, puts the museum in a contemporary church like context; a place for contemplation, beauty, hope and curiosity for other people’s minds and toughts. You will realise that the colours are in harmony. Your eyes will go to the stairway and your imagination is set free.  

Stephane Moine (Parijs)


Jeroen Spijker (Leiden)

De expositie is te bezichtigen tot begin september 2017 gedurende de reguliere openingstijden van Van de Leur.

Nadere informatie is te verkrijgen via email: galerie@vandeleurleiden.nl